۹ روش براي افزايش توانايي مغز و بالا بردن سطح هوش
 
دانلود مطالب درسی و جالب
در این وبلاگ شما می توانید مطالب و جزوات درسی را دانلود کنید.

به نظر مي‌رسد هر آنچه که انجام مي‌دهيم اعم از خوردن، لمس کردن، انجام وظايف و ... همگي مي‌توانند موجب تقويت مغز و افزايش کارايي آن شوند و يا نتيجه عکس بدهند. راههاي زيادي براي شروع يک تغيير اساسي در راستاي بالابردن عملکرد مغز و سطح هوش وجود دارد. مشکل آنجاست که برخي از اين روش‌ها تأثير چنداني ندارند يا برخي ديگر موجب مشکلات ديگري مي‌شوند که ارزش امتحان کردن را ندارند. در اين مقاله تصميم داريم روش هايي را خدمتتان معرفي کنيم که در بهبود عملکرد و توانايي مغزي تأثيرات زيادي دارند و به شما هم پيشنهاد مي‌کنيم آنها را امتحان کنيد.

احتمالا راه‌هاي متفاوتي را براي افزايش کارايي مغز خود امتحان کرده‌ايد يا حتي از اينکه مي‌توانيد توانايي مغز خود را افزايش دهيد بي‌خبر بوده‌ايد. در دنياي کنوني تحقيقات مهمي صورت گرفته و بر اساس اين تحقيقات نرم‌افزارهاي متفاوتي براي کامپيوتر‌ها و حتي گوشي‌هاي هوشمند روانه بازار شده‌اند. ما در اين مقاله تصميم داريم از راه هاي ساده ولي اساسي با شما حرف بزنيم که انجام آنها بي‌ترديد موجب بهبود کاراي مغز شما خواهد گرديد. 

تمرينات ورزشي

بدن به سرعت در حال انباشت دانش است بدين معنا که تمرينات بدني و فيزيکي جدا از آنکه ذهن را سرحال و به‌دور از استرس نگاه مي‌دارد، موجب افزايش استعداد و هوش هم مي‌شوند. به عنوان مثال تحقيق انجام گرفته در دانشگاه کاروليناي جنوبي نشان داد که در زمان فعاليت بدني، ميتوکندري (ساختار کوچکي در سلول‌ها که مسئوليت توليد انرژي بدن را بر عهده دارند) علاوه بر ماهيچه‌ها، در سلول‌هاي مغزي نيز توليد مي‌شود که نتيجه‌اش افزايش کارايي مغز و سرعت عمل بيشتر آن بعد از فعاليت بدني است. به دليل وجود ترديدهاي زياد پيرامون اين پژوهش، مطالعه‌هاي اخير به طور واضح تأثيرات تمرينات بدني را بر روي هوش به عنوان يک واقعيت بيولوژيکي اثبات کرده است. 

تغذيه مناسب

هنگامي که در انديشه بالا بردن آمادگي جسماني خود هستيد، بايد باتغذيه مناسب، ويتامين و مواد مورد نياز بدن خود را به طور صحيح تأمين کنيد. خوردن ماهي، انواع توت، و آنتي اکسيدان‌ها مي‌توانند کاهش بازدهي مغز را به تأخير بيندازند و مغز را براي مدت بيشتري در سطح آمادگي بالا نگاه دارند. روغن حاوي امگا 3 نيز مي تواند موجب بازسازي سريعتر سلول‌هاي مغزي شده و همچنين ميزان قند خون بدن را در سطح مناسب در طول روز نگاه دارد.

تغيير در روش زندگي 

فعاليت بدني تنها راه افزايش کارايي سلول‌هاي خاکستري مغز نيست، شيوه زندگي نيز تأثير شگرفي بر روي مغز مي‌گذارد. شايد به ظاهر مضحک به نظر برسد، ولي نحوه لباس پوشيدن شما بر قدرت مغز شما تاثيرگذار است. به طور مثال در يکي از مطالعات اخير دانشمندان از تست هايStroop ( تست ذهني و رواني ساده‌اي است که ميزان کارکردهاي اجرايي ، توجه انتخابي و تمرکز مغز يا به طور کلي سرعت محاسبه مغز را نشان مي دهد) کت سفيد و رنگ‌هاي روشن مي‌تواند عملکرد حافظه را تا دو برابر بالا ببرد. بايد بدانيد اثر بالا رفتن عملکرد مغز پس از پوشيدن لباس روشن، دائمي نيست و پس از مدتي از بين مي‌رود.

خواب خوب در شب

چطور زمان خواب خود را تنظيم کنيم تا بهره وري بيشتري داشته باشيم
خواب هم يکي ديگر از رفتارهاي ضروري براي افزايش توانايي مغزي است. براي آنکه بتوانيد کنترل بيشتري بر روي چرخه خواب خود داشته باشيد، به فرآيند زير وفادار بمانيد:

در ابتدا با بعضي از عادات و رفتارهاي کوتاه مدت شروع مي کنيم از جمله محدود کردن مصرف الکل، اجتناب از خوراکي‌هاي کافئين‌دار در بعد از ظهر و تغييردر چيدمان اتاق خواب. بعد از آن بهتر است که يک نمودار از تغييرات دراز مدت براي خود ترسيم کنيد مثل مواقعي که منجر به کم‌خوابي يا بي‌خوابي مي‌شويد و همچنين تلاش کنيد که به برنامه روزانه جديد خود وفادار بمانيد.

موسيقي

مدتي را که در حال ايجاد تغيير و دگرگوني در رفتارهاي خود هستيد، ممکن است به شنيدن مجموعه‌هاي موسيقي علاقه پيدا کنيد. تعداد زيادي پژوهش صورت گرفته بر روي آهنگ‌هاي موزارت نشان داده است که گوش فرا دادن به موسيقي کلاسيک به افزايش توان مغزي کمک زيادي مي‌کند. در يک نتيجه‌گيري کلي از اکثر تحقيقات مي‌توان به اين نکته پي برد که گوش دادن به موسيقي مورد علاقه‌اتان مي تواند موجب افزايش سطح دوپامين در مغز شما شود که در نتيجه آن سطح ادراک و شناخت مغزتان بالا مي رود.

هوشمندانه و با تکرار و تمرکز عمل کنيد

گاهي اوقات انسان‌هاي باهوش تا حدي عجيب و غريب به نظر مي‌رسند. اگر شما هم دوست داريد در زمره افراد باهوش باشيد، تلاش کنيد با خود حرف بزنيد. نتايج مطالعات اخير حاکي از آن است که تکرار کردن کلمات منجر به تمرکز بيشتر مغز مي شود. در يک تست ساده محققان نشان دادند که، افراد هنگامي که نام شيء مورد نظر را به دفعات براي خود تکرار مي‌کنند، آن را راحت تر و سريعتر پيدا مي‌کنند.

خيالپردازي

شايد شبيه بازي بچه‌ها به نظر برسد، ولي چه اشکالي دارد اگر از کودک درون خود استقبال کرده و قسمتي از زمان کاري خود را به خيال‌پردازي اختصاص دهيد؟ موسسه علميMax Planck که در زمينه‌هاي علوم شناختي و علوم مربوط به مغز فعاليت دارد ادعا مي‌کند که ظرفيت حافظه مربوط به انجام کارها در مغز براي افراد خيال پرداز بيشتر است. البته يک نتيجه بسيار جالب از اين تحقيقات آن بوده که ميزان حافظه در کار ارتباط مستقيمي باIQ آنها دارد يعني افراد خيال پردازتر در حقيقت باهوش ترند. 

به اقدامات پايه اي و بنيادي دست بزنيد

اگر تمامي موارد گفته شده کارگر نيفتاد، زمان آن است که بنيادي و ريشه‌اي عمل کنيد. نظرتان درباره يک وسيله جالب به نام اختصارTDCS چيست؟ بر اساس تست‌هاي نظامي موسسه تحقيقات پيشرفته نظامي ايالات متحده، اين وسيله مي‌تواند توانايي شما را در بازي‌هاي کامپيوتري افزايش دهد. نيروي هوايي امريکا نيز آن را وسيله موثر در آموزش خلبان‌ها دانسته است به شکلي که مي‌تواند زمان آموزش را به نصف تقليل دهد. به هرحال اين وسيله در بازار عرضه شده است و مي‌توانيد به سادگي از آن استفاده کنيد. حتي آموزش‌هايي در اينترنت براي ساخت اين وسيله با دو الکترود و يک باتري 9 ولت موجود است. 

کار واقعي و سخت

به مرور زمان متوجه مي‌شويد که حتي با افزايش سن‌تان بازهم بخشي از هوش و استعداد شما تلاش مي‌کند تا با بازده قبلي به کار خود ادامه دهد. اين قسمت از هوش با نام هوش سيال شناخته مي‌شود که منجر به تفکرات منطقي، توانايي استدلال و توانايي درحل مشکلات و مسائل (مانند مسائل رياضي و فني) مي‌شود. اين يک قسمت حياتي از قدرت مغز است. اما روانشناسان دانشگاه ميشيگان برخلاف نظريه‌هاي قبلي مبني بر غير قابل تغيير بودن هوش سيال معتقدند که با تمرينات خاص ذهني موسوم بهN-back exercises (تمريني که شما را آماده مي کند تا به ياد آوريد که چه زماني، نشانه‌اي را ديديد يا صدايي را شنيديد) براي مدت 20 روز مي‌تواند موجب افزايش هوش سيال شما براي مدت 3 ماه شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
جمعه 16 تير 1391برچسب:, :: 12:31
فرشاد

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دانلود مطالب درسی و جالب و آدرس best.case.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 21
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1